IB&P

Informatiebeveiling en privacy, een actueel topic. Zeker voor gemeenten. Want persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie van burgers en bedrijven mogen nooit in verkeerde handen vallen of op straat komen te liggen. IB&P adviseert en ondersteunt gemeenten met het opstellen van beleid, het analyseren van veiligheidsrisico's en het trainen van medewerkers.

Omdat de oude huisstijl van IB&P niet langer aansloot bij het karakter van de organisatie werd de Merkbrouwerij gevraagd om de nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen. De enige randvoorwaarde was dat het bestaande beeldmerk gehandhaafd zou blijven. Als eerste begon ik met het restylen van het logo en koos voor nieuwe kleuren en een tijdloze letter. Tevens introduceerde ik een tagline waarin de toeschouwer door een visuele twist aan het denken wordt gezet.

Overkoepelend beeldconcept

Daarna bedacht ik een overkoepelend beeldconcept dat is geïnspireerd op een bijenpopulatie. Een bijenkolonie is - net als onze samenleving - een gemeenschap die goed beschermd moet worden voor invloeden van buitenaf. De honingraat, opgebouwd uit het beeldmerk van IB&P, verbeeldt de gemeente waarbij de cellen symbool staan voor de vertrouwelijke informatie die beschermd moeten worden. De bijen zijn een metafoor voor de mensen die zich met informatieveiligheid en privacy bezig houden. Het stuifmeel aan de poten symboliseert de kennisoverdracht.

Vervolgens voerde ik de nieuwe stijl door naar online banners, stationary en ondersteunende middelen en ontwikkelde ik icons voor de verschillende diensten.

 

Inventariseren

Implementeren

Beheren

Toetsen